رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، با انتقاد نسبت به طرح‌های حمایتی دولت از خودروسازان داخلی، مفاد طرح دو فوریتی ۲۱۷ نماینده برای کاهش تعرفه خودروهای وارداتی را تشریح کرد.


 به جریان افتادن طرح دو فوریتی کاهش تعرفه خودروهای وارداتی

دکتر بهرام پارسایی، رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس؛ در گفت و گو با خانه ملت، با بیان اینکه در واردات خودرو و همچنین تولید خودروهای داخلی انحصار به وجود آمده هست، گفت:

در حال حاضر تاوان این انحصار را مردم پرداخت می کنند، یعنی فضای رقابتی به بهانه حمایت از تولید داخل و یا سایر بهانه‌ها گرفته شده هست. حمایت از تولید داخلی خوب هست اما باید مشخص شود که چند سال ۱۰ سال، ۲۰ سال، ۳۰ سال و ۴۰ سال، قرار هست حمایت صورت گیرد.

قرار نیست مردم تا مادام تاوان حمایت از تولید داخل را پس دهند که هیچ تغییری و تحولی نمی خواهد در آن به وجود آید و نمی‌خواهد مطابق با صنعت مشابه خود در دنیا حرکت کند.


عامل ۸۰ درصد آلایندگی هوای کلانشهرها مربوط به خودرو هست

پارسایی با بیان اینکه بر اساس تهیه طرح دو فوریتی پیشنهاد شده که تکلیف وضعیت صنعت خودرو در کشور مشخص شود، ادامه داد:

دولت امسال تعرفه واردات خودرو را بین ۱۵ تا ۶۱ درصد افزایش داده و هیچ دلیل منطقی پشت این افزایش تعرفه وجود نداشت که در نهایت قرار هست مردم هزینه آن را پرداخت کنند، لذا بر اساس این افزایش تعرفه و پرونده ای که در کمیسیون اصل ۹۰ وجود دارد به این نتیجه رسیدیم که طرحی ارائه شود تا قانون در این باره وضع شود.

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با تاکید بر اینکه دو چالش ملی کشور مربوط به بحث خودرو هست، یادآور شد:

عامل ۸۰ درصد آلایندگی هوای کلانشهرها مربوط به خودرو هست و همچنین دلیل بخشی از تصادفات جاده ای که سالانه بالغ بر ١٧ هزار کشته و حدود ٣٠٠ هزار مجروح و مصدوم برجای می‌گذارد ناشی از ناامن بودن خودروها هست، اما ممکن هست که این تصادفات ناشی از خطای انسانی باشد اما خطای انسانی سبب تصادف می‌شود اما خودروی ناامن سبب کشته شدن و مصدومیت افراد می‌شود.


سقف تعرفه خودروهای وارداتی؛ ۵۵ درصد

نماینده مردم شیراز و عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان به این نتیجه رسیده اند که قانونی در این باره وضع شود تا هر روز با بخشنامه شاهد وضعیت نابسامان این بازار نباشیم افزود:

این طرح دو فوریتی در معاونت قوانین مجلس در حال سپری کردن مراحل قانونی خود هست تا به هیئت رئیسه ارجاع شود. یکی از مفاد این طرح این هست که سقف تعرفه خودروهای وارداتی ۵۵ درصد باشد و بسته به قیمت و حجم موتور و مابقی مولفه هایی که باید در نظر گرفته شود حداکثر ۵۵ درصد باشد اما هم اکنون دولت ۷۵ درصد را پیشنهاد داده هست.


گویی شان و منزلت مردم کشور تنها استفاده از پراید و خودروهای چینی هست

پارسایی با بیان اینکه بخش دیگر این طرح ایجاد فضای رقابتی هست، اظهار داشت:

مردم ایران نباید از استفاده از خودروهای ایمن محروم شوند و همانند تمام دنیا باید حق انتخاب داشته باشند، اما گویی شان و منزلت مردم کشور تنها استفاده از پراید و خودروهای چینی هست در حالی که این بی حرمتی به جایگاه مردم هست.


تا پایان سند چشم انداز این تعرفه به ۲۰ درصد کاهش یابد

عضو کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به یکی از مواد دیگر این طرح افزود:

پیشنهاد دیگر این بود که سالیانه ۵ تا ۱۰ درصد از عوارض وارداتی خودرو کاهش یابد که تا پایان سند چشم انداز این تعرفه به ۲۰ درصد کاهش یابد که اما باز این تعرفه ۲۰ درصدی از تمامی کشورها بیشتر هست، اما این کاهش تعرفه سبب می‌شود که خودروسازان داخلی به خودشان بیایند و اگر احساس فضای رقابتی کنند، کیفیت افزایش، قیمت کاهش و یا اینکه خدمات بیشتر خواهد شد.


خودروسازان هر ساعتی که دلشان می خواهد ثبت نام می کنند

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه خودروسازان در حال حاضر هر ساعتی که دلشان می خواهد ثبت نام کرده و هر زمان که می خواهند خودرو را با تاخیر تحویل می دهند، ادامه داد:

صدها شکایت از نحوه خدمات ارائه شده در کمیسیون اصل ۹۰ وجود دارد که این شکایت ها به دلیل اینکه این هست که فضای رقابتی وجود ندارد و شرایط انحصاری هست.


تعرفه خودروهای هیبریدی باید صفر و کلا حذف شود

بهرام پارسایی با اشاره آلودگی کلانشهرها و اندیشیدن به کاهش این آلودگی ها در این طرح، بیان کرد:

تعرفه خودروهای هیبریدی باید صفر و کلا حذف شود، اما اعتقاد ما بر این هست که دولت باید واردات خودروهای هیبریدی را تشویق کند اما اگر تشویق نمی‌کند، نباید عوارضی بر واردات آن وضع کند.


تولید خودروهای با کیفیت برای صادرات به کشورهای خاورمیانه

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه ماده دیگر این هست که دولت باید زیرساخت ها را فراهم کند تا تکنولوژی و فناوری به روز دنیا بتواند در کشور سرمایه گذاری کند، افزود:

این سرمایه گذاری می تواند با مشارکت سرمایه گذاران و تولید کنندگان داخلی انجام شود که به اشتغال و صادرات در کشور کمک می کنند و اگر بتوانیم خودروهای با کیفیت و با تکنولوژی روز دنیا تولید کنیم می توانیم این تولیدات را به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس صادر کنیم و به ارزآوری و اشتغالزایی کشور کمک کنیم.


٢١٧ نماینده مجلس، خواهان ساماندهی بازار خودروی کشور هستند

پارسایی با بیان اینکه ٢١٧ نماینده مجلس این طرح دو فوریتی برای کاهش تعرفه خودروهای وارداتی را امضا کرده اند، افزود:

نماینده ها از این وضعیت بی نظمی و بی سروسامان بازار خودرو چه خودروهای داخلی و چه خودروهای وارداتی نگران هستند و خواهان ساماندهی بازار خودروی کشور هستند. امیدوارم که با رای بالای نمایندگان این طرح دو فوریتی تصویب شود و مردم نیز از نمایندگان خود بخواهند که این طرح با رای بالا در صحن علنی مجلس تصویب شود.

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما