به گفته اخبار خودرو ، سال گذشته قانون بیمه شخص‌ثالث تغییر کرد و قانون جدید تصویب شد. به‌دنبال قانون جدید، بخشی از آیین‌نامه‌ها و ضوابط جدید اعلام و ابلاغ شد. یکی از آیین‌نامه‌های مرتبط با آیین‌نامه ماده ۱۸ بود که می‌توان آن را مهم‌ترین آیین‌نامه اجرایی قانون جدید شخص ثالث دانست. در این آیین‌نامه هیات‌دولت ضوابط تعیین سقف حق بیمه شخص‌ثالث و نحوه تقسیط، افزایش نرخ و تخفیف حق‌بیمه را تصویب و ابلاغ کرد.

بر اساس این قانون که بخشی از آن فعلا به دلیل عدم ارتباط شرکت‌های بیمه و پلیس راهور اجرایی نخواهد شد هر نوع خسارت جانی و مالی صاحب بیمه در هزینه‌هایش تاثیرگذار خواهد بود.

مصوبه این آیین‌نامه در تاریخ ۶/۸/۹۶ تصویب و ابلاغیه آن در تاریخ ۳۰/۸/۹۶ به شرکت‌های بیمه رسید و این آیین‌نامه از تاریخ ۱/۹/۹۶ درشرکت‌های بیمه لازم‌الاجرا شد، ضمن آنکه اجرای این آیین‌نامه نیاز به تهیه و تغییر در نرم‌افزارها دارد که در حال انجام هست.

بیمه

بیمه

ضوابط تعیین حق بیمه
ازجمله مهم‌ترین بخش‌های آیین‌نامه هزینه‌ها و درآمدهای شرکت‌های بیمه و میزان سود آنهاست که اما اجرای آن به ابتدای سال آینده موکول شده هست.

وحیدرضا باختری، مدیر بیمه‌های اتومبیل شرکت بیمه‌دانا و کارشناس رسمی دادگستری در گفت‌و‌گو با «دنیای خودرو» درباره فرمول محاسبه میزان سود شرکت‌های بیمه گفت: «بر این اساس عوارض و کارمزد، هزینه اداری و عمومی بیمه‌گران، هزینه کارمزد و هزینه صدرو بیمه‌نامه همچنین درآمدهای حق بیمه و درنهایت سود حداکثر ۱۰درصدی شرکت‌های بیمه مشخص شده که مبنای تعیین حق بیمه هست و شورای عالی بیمه ابتدای هر سال براساس این ضوابط نرخ را تعیین می‌کند. ضمن آنکه پیش‌بینی شده هست برای خودروهای سواری و موتورهای ارزان‌قیمت که اقشار متوسط و ضعیف استفاده می‌کنند، این سود پنج‌درصد خواهد بود و نه ۱۰درصد.»

ضوابط افزایش حق بیمه
تخلفات رانندگی نیز در میزان حق بیمه تاثیرگذار خواهد بود. رانندگانی که نمره منفی در کارنامه خود داشته باشند به‌ازای هر نمره منفی یک‌درصد و حداکثر ۳۰درصد افزایش نرخ و خودروهایی که تخلف حادثه‌ساز داشته باشند به ازای هر تخلف نیم‌درصد و حداکثر ۳‌درصد اضافه نرخ خواهند داشت.

مصادیق دیگری نیز در افزایش حق‌بیمه ذکر شده هست. به‌گفته باختری براساس آخرین تغییرات، وسیله‌نقلیه با کاربری آژانس و تاکسی‌شهری ۱۰درصد، تاکسی مسافربر برون‌شهری ۲۰درصد، خودروهای مخصوص حمل موادسوختی ۲۵درصد، وسایل‌نقلیه آموزش رانندگی ۱۵درصد، خودروهای حمل موادمنفجره ۵۰درصد و خودروهای مسابقات رانندگی ۵۰درصد و موتورسیکلت‌هایی که برای مسابقات موتورسواری هستند، ۳۰درصد افزایش نرخ بیمه خواهند داشت.

وی در ادامه افزود: «وسایل‌نقلیه‌ای که ملزم‌به داشتن معاینه‌فنی هستند اما معاینه‌فنی نداشته باشند ۵درصد اضافه نرخ خواهند داشت و اگر یدک اضافی داشته باشند ۱۵درصد و درصورتی‌که از سال‌ساخت خودرو بیش‌از ۱۵سال گذشته باشد به ازای هر سال ۲درصد و حداکثر ۲۰درصد اضافه نرخ خواهد داشت.»

تخفیف حق بیمه
تخفیفات عدم خسارات سالانه ۵درصد و حداکثر ۷۰درصد پیش بینی شده هست. بر اساس قوانین جدید اعلام‌شده، خودروهایی که برای اولین‌بار شماره‌گذاری می‌شوند، از ۵درصد تخفیف بهره‌مند خواهند شد. وسایل‌نقلیه عمومی شهری شامل اتوبوس، مینی‌بوس و ون نیز ۵۰درصد تخفیف خواهند داشت.

جرایم بیمه‌ای خسارات مالی و جانی
درصورتی‌که صاحبان خودرو خسارت مالی داشته باشند، در مرتبه اول ۲۰واحد، مرتبه‌دوم ۳۰واحد و در مراحل بعدی ۴۰واحد از تخفیف عدم‌خسارت آن‌ها کم خواهد شد.

اگر خسارت جانی داشته باشند برای مرتبه‌اول ۳۰واحد برای مرتبه‌دوم ۷۰‌واحد و در سومین مرتبه ۱۰۰واحد از تخفیف عدم‌خسارت کم می‌شود. باختری در این باره تشریح کرد: «به‌عنوان مثال اگر فردی از ۵۰درصد تخفیف عدم خسارت برخوردار باشد اما تا سال بعد تصادف مالی برای او اتفاق بیفتد از ۵۰واحد ۲۰واحد کسر می‌شود و ۳۰واحد تخفیف شامل حال او خواهد شد. اگر همان شخص که ۵۰درصد تخفیف دارد، ۳ بار خسارت بدنی داشته باشد، ۱۰۰واحد از او کسر می‌شود و درنتیجه، منفی ۵۰واحد به او تعلق می‌گیرد یعنی باید ۵۰درصد اضافه نرخ نیز باید پرداخت کند.»

تقسیط بیمه‌نامه شخص‌ثالث
تقسیط بیمه شرایط خاصی دارد که اعلام شده هست. باختری با اشاره به اینکه افراد حقیقی می‌توانند ۵۰درصد حق‌بیمه را هنگام صدور بیمه‌نامه پرداخت و باقی آن را طی ۶ماه پرداخت کنند، عنوان کرد: «برای تقسیط بیمه‌نامه شخص‌ثالث به شرکت‌های بیمه اجازه داده شده هست برای اشخاص حقوقی که تعهد می‌کنند حق‌بیمه وسایل نقلیه متعلق به اشخاص یا کارکنان‌شان را از حقوق آنها کسر و به بیمه‌گر پرداخت کنند، به این شکل خواهد بود که ۲۵درصد حق‌بیمه نقدی پرداخت شود و باقی آن در ۶ماه دریافت شود.»

محدودیت‌های اجرای آیین‌نامه جدید
اجرای آیین‌نامه جدید به‌طور کامل، نیاز به همکاری پلیس راهور و شرکت‌های بیمه‌گذار دارد که فعلا این ارتباط فراهم نشده هست. به‌همین دلیل در نامه ابلاغیه به شرکت‌های بیمه قید شده که دو بخش از آیین‌نامه که مربوط به نمره منفی و تخلفات حادثه‌ساز هست، اجرایی نخواهد شد تا‌ زمانی‌که وب سرویس‌های لازم از نیروی انتظامی دریافت و به شبکه فروش گسترده بیمه‌گران که تعداد آنها در سراسر کشور به حدود ۳۰هزار نماینده می‌رسد، متصل شود و بیمه‌گران بتوانند به سهولت به اطلاعات بیمه‌گذاران دسترسی داشته باشند.

همچنین در این آیین‌نامه ذکر شده هست نیروی انتظامی موظف هست ۳ ماه پس‌از ابلاغ این آیین‌نامه (۶/۸/۹۶) امکان دسترسی بیمه‌مرکزی و صندوق تامین خسارت جریمه به سوابق تخلفات و تصادفات رانندگان و نمرات منفی ثبت‌شده را فراهم کرده و در اختیار بیمه‌گران قرار دهد.


اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما